Velkommen tilbake til skolen!

Skolebyge med flag

Kjære elever,

Gratulerer med dagen! Vi har vært med på en nasjonal dugnad for å slå tilbake koronaviruset, og nå har vi lyktes. Det er fortsatt smitte, og vi må fortsatt følge strenge regler, men myndighetene har gitt tillatelse til å åpne skolen forutsatt at vi holder én meter avstand.
En-meter-regelen gjør at ikke alle kan være på skolen samtidig. Vi må derfor være på skolen noen om gangen. Vi har valgt en løsning som er gjennomførbar og som gjør at vi ikke må lage nye timeplaner, eller bruke veldig mye tid på å sende informasjon som ingen får med seg. Det ville blitt kaos. Fra mandag 11. mai og ut skoleåret skal dere derfor gå på både hjemmeskole og skole-skole. Dette er reglene:
1. Vi følger timeplanene
2. Klassene blir delt i to grupper, blå gruppe og gul gruppe
3. Inndelingen skjer etter nummereringen på klasselista. Partallselever er i blå gruppe, oddetallselever er i      gul gruppe. Dette er likt for hele skolen.
4. Blå gruppe starter på mandag. Gul gruppe starter på tirsdag.
5. Når blå gruppe er på skolen, har gul gruppe hjemmeskole – og omvendt
6. Blå gruppe går på skolen mandag, onsdag, fredag. Neste uke tirsdag og torsdag.
7. Gul gruppe går på skolen tirsdag og torsdag. Neste uke mandag, onsdag, fredag.
8. Alle skal ha undervisning samtidig enten man er hjemme eller på skolen. Undervisningen foregår i klasserommet og på Teams. Dette krever mye av både elever og lærere. Jeg ber derfor om at dere legger godviljen til, nok en gang, og gjør det beste ut av situasjonen. I unntakstilstand må vi akseptere at lista ligger litt lavere enn den ellers ville gjort. Jeg er sikker på at dere finner gode løsninger sammen med lærerne. Og uansett er det ikke mange dager igjen av skoleåret.

Dette er fortsatt de viktigste reglene for å unngå smitte:
1.God håndvask (såpevask i lunkent vann i 20 sekunder)
2. Avstand (alltid én meter avstand uansett hvor du beveger deg i bygningen
3. Aldri håndhilsing,  klemming eller annen nærkontakt. Vis gjensynsglede på andre måter.

TIL OG FRA SKOLEN
1. Unngå å reise kollektivt hvis du kan. Vi gir vårt bidrag til redusert kollektivtrafikk ved bare å være       halvparten på skolen samtidig.
2. Gå eller bruk sykkel. Det blir tillatt å parkere sykler i skolegården, men vi oppfordrer likevel til å bruke stativene på fortauet.
3. Vask hendene før du går hjemmefra. Vask hendene før du går hjem.

PÅ SKOLEN
1.Vask hendene når du kommer på skolen. Det er vask på alle toaletter og i de fleste klasserom. Siden sist  er det montert såpedispensere i alle klasserom.
2. Hold én meter avstand og unngå trengsel i trange passasjer, som for eksempel gjennom dører
3. Det er regler for hvilke pulter som kan benyttes, og må bidra til vask av pulter og kontaktflater. Dette orienterer kontaktlærer om.
4. Det er ikke mulig å forlate klasserommet i løpet av ei økt (90 minutter) annet enn for toalettbesøk. I pauser mellom økter og i lunsjen må dere holde avstand. Jeg ber om at dere ikke samler dere i store grupper i bakgården eller andre steder.
5. Kantineområdet vil være avsperret. Ta med mat. Spis i klasserommet eller ute. Vask hendene før og etter måltider.
6. Det er smittevakter på skolen i gule vester som passer på at vi holder avstand
7. Dørene til klasserom og spesialrom skal være åpne

De mer detaljerte planene og reglene får dere av kontaktlærer. Nå gleder vi oss mest over delvis åpen skole. Jeg vil få takke dere for måten dere har håndtert hjemmeskolen på. Dere har vært helt eksemplariske. Med så mange elever og lærere som ikke har kunnet se hverandre på mange uker, kunne det blitt en katastrofe. Alt har ikke vært lett, det vet jeg veldig godt, men det er nettopp derfor jeg er så imponert. Dere har bidratt, dere har akseptert og dere har levert.
Nå gleder jeg meg til å se dere, og jeg gleder meg til å møte russen. Lykke til med enda en ny erfaring, hjemmeskole og skole-skole i ett!

Hilsen Stein D