Musikk

Musikk passer for deg som satser mot videre musikkstudier og for deg som ønsker generell studiekompetanse samtidig som du får utvikle musikkinteressen din. På musikk får du muligheten til å utvikle deg på fordypningsinstrumentet ditt, både gjennom individuelle timer og samspill med andre. Du blir en del av et kreativt og faglig miljø med et mangfold av ulike musikalske stilarter. Musikk er også kjent for et godt og inkluderende elevmiljø. Her får du kunstneriske, musikalske og menneskelige erfaringer som ikke kan læres gjennom bøker.

Variert skolehverdag

Fordypningsinstrument ditt er kjernen i musikkfagene. Vi spiller og synger med hverandre og for hverandre i samspill, kor og på konserter. I tillegg lærer du om komponering, musikkhistorie, musikkteori, ensembleledelse og konsertproduksjon. Musikk gir generell studiekompetanse på en spennende og variert måte.

Valgmuligheter

Du kan velge full fordypning i musikk, eller du kan velge programfag fra andre utdanningsprogram. Skolen gir også tilbud om full fordypning i matematikk. For de som søker høyere studier i musikk, tilbyr skolen også coaching og ekstra spilletid i forbindelse med opptaksprøver.

Teknologi og live elektronikk

Skolen tilbyr live elektronikk/laptop som fordypningsinstrument. De som velger det, får utforske og lage elektronisk musikk alene eller i samspill med andre. Skolen har også et MakerSpace med mye utstyr som gir enda en mulighet til å fordype seg i prosjekter innenfor musikk og teknologi.

Fordypningstilbud

Skolen tilbyr et fordypningsprogram i klassisk musikk i samarbeid med Unge talenter ved Barratt Due. Elevene deltar i samspill, kor og hovedinstrument på Barratt Due og tar de øvrige fagene på Edvard Munch vgs. I tillegg har skolen et eget fordypningsprogram i improvisasjon, improvED. Her får elevene ekstra undervisning i improvisasjon og samspill og tas opp etter prøvespill i starten av september.

Se flere videoer om og fra skolen på skolens YouTube-kanal.

Les mer om Musikk på Vilbli.no

Kontakt avdelingsledere på Musikk Silje Marie Øiestad Skeie eller Trude Eick.

Foto: Peter D. Hypher og Håvard Tryti.

Video: Håvard Tryti, Steinar Refsdal (Glimt fra musikk), Newtone Studio (Åpen dag) og Andreas Berg (klipp) og elever fra Elvebakken vgs. (opptak) på We Are The World.

Hvorfor velge Musikk på Munch?

Glimt fra Musikk