Hovedseksjon

Skolehverdagen på Munch

Tekst

På Edvard Munch vgs tror vi på læring og vurdering som gir lærelyst gjennom dialog, utprøving og veiledning.

Skolens betingelser for godt læringsmiljø er nedfelt i Munch-plakaten. Denne er utarbeidet av skolens ansatte sammen med elevene.

Alle har rett til et trygt og godt skolemiljø

Vi har elever fra hele Oslo med ulik bakgrunn og erfaring. Dette mangfoldet er vi stolte av, og det gir stor takhøyde.

  • Vi er vennlige mot hverandre og vi møter hverandre med respekt, åpenhet og nysgjerrighet.
  • Elevene lager trivselsregler for klassen sin ved starten av skoleåret i klassens time.
  • Vi legger til grunn et læringssyn der dere skal øve forpliktende samarbeid og ta ansvar for hverandre. Derfor sitter alle elever i faste 4-ergrupper i klasserommet. Lærer bestemmer sammensetning og plassering i klasserom og verksteder. Sammensetningen skiftes jevnlig gjennom året.
  • Mobiltelefonen setter du på lydløs. Den skal være usynlig med mindre noe annet er avtalt med lærer. Lærer kan ved behov innføre mobilhotell i timene. PC-skjermer skal ikke skjules for lærer.

Vi holder orden

Undervisningen på Edvard Munch vgs foregår i gamle verneverdige lokaler med mye relevant og kostbart utstyr. Dette er ressurser vi ønsker å ta vare på.

  • Skolen er godkjent miljøfyrtårn. Vi holder orden rundt oss og kildesorterer avfallet vårt.
  • Av hensyn til læringsmiljø, og sikkerhet på spesialrom og i verksteder, spiser vi i pausene mellom timene.
  • Lærer har hovedansvaret for at undervisningslokalet er ryddig etter endt økt – alle bidrar.

Frister

Vi forbereder deg til fremtidige studier- og arbeidsliv.

Alle frister er derfor å oppfatte som avtaler mellom deg og lærer/skole og skal overholdes. Det samme gjelder avtalte vurderingssituasjoner i fag. De er del av progresjonen i læringsarbeidet og trener utholdenhet.

Fravær

Den viktigste faktoren for å lykkes på skolen er å være på skolen!

Derfor:

  • Kom på skolen hver dag
  • Kom tidsnok
  • Respekter din egen og de andres tid og læringsprosess.

Lærer fører vanligvis fravær/tilstedeværelse ved starten av hver time. Alle timer begynner presis. Dersom du kommer mer enn 15 minutter for sent, får du fravær for hele 45-minuttersøkten.

Når du må forflytte deg mellom 2 enkelttimer uten pause mellom, begynner den siste av de to timene 5 minutter senere. Ved forflytting mellom bygg avsluttes den første timen 5 minutter før og den siste starter fem minutter senere. Se ellers Osloskolens veileder for fravær: https://ude.intranett.oslo.kommune.no/oppfolging-av-eleven/fravar/fravar-vgs/

Anmerkninger

På Munch er vi opptatt av at du skal komme på skolen hver dag, og at du skal komme presis til timene. Endring av dårlige vaner oppnås gjennom dialog, støtte og avtaler med lærer. På Edvard Munch vgs tror vi derfor ikke at anmerkninger alene er et godt virkemiddel for å få til endringer. Karakter i orden og adferd settes ikke med utgangspunkt i antall anmerkninger – vi har andre måter å dokumentere avvik på; gjennom samtaler, vurderingsoversikter, varselbrev og fraværssystem. Anmerkningssystemet i Visma brukes kun ved forseintkomming som grunnlag for samtale med lærer for å kunne sette inn hensiktsmessige tiltak.

HUSK ALLTID!!!

Å møte hverandre med nysgjerrighet - det meste kan løses gjennom god dialog og åpenhetJ