Klage på karakterer

Gutta på benken

KLAGE PÅ  STANDPUNKTKARAKTERER
I år blir det ikke arrangert ordinær  eksamen, så det er bare standpunktkarakterer man har klage på. Om man vil  klage på standpunktkarakterer skriver man en skriftlig klage og leverer den til avdelingsleder Herdis Wiig (herdis.wiig@ude.oslo.kommune.no) . Klagen bør være begrunnet, og den være underskrevet. Foreldre har også mulighet til å klage på vegne av eleven dersom eleven er under 18 år.

En klage på standpunkt sender skolen videre til en  klagenemnd i Oslo. De vurderer ikke om  en karakter er rett eller feil. De skal vurdere om karakteren er satt på riktig grunnlag. Mer om dette kan du lese her: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Vurdering/behandling-av-klager-pa-standpunktkarakterer-i-fag/1.-hva-kan-eleven-eller-foreldrene-klage-pa/

Det er ikke klagerett på terminkarakter , dvs gjennomgående fag som f.eks norsk i Vg1 eller historie i Vg2.

Klagefrist er normalt minimum 10 dager fra karakterene blir publisert. Klagene behandles normalt ikke før til høsten. Om man ønsker å klage, er det lurt å snakke  med faglærer før du klager.

Spesielt for Vg3: Hurtigklagefrist
Elever i Vg3 kan få sin karakterklage behandlet før sommerferien. Eventuell ny karakter kommer da på vitnemålet som brukes dette året. Hurtigklagefristen er normalt 3 dager eller som beskrevet i  skjemaet under.

Skal du ta privatisteksamen?
Om du har tatt privatisteksamen og ønsker å klage, tar du umiddelbart kontakt med studieleder Vigdis Vangsøy (vigdis.vangsoy@ude.oslo.kommune.no) om du ønsker å klage. Hun kan veilede deg videre. Om man klager på eksamenskarakterer, får man en ny vurdering av besvarelsen. En faglærer bør se på svaret ditt før du klager, for det er også mulig at karakteren kan settes ned.

FRISTER

Uke 24