Elever fra Edvard Munch i India

Elever fra Edvard Munch og Kongshavn

Prosjektet er et initiativ som skal gi ungdom innblikk i og øke kompetanse om internasjonal handel, tekstilindustri og skoproduksjon. Det er LO og Virke sammen med Handel og Kontor som samarbeider med tekstilbransjen og andre internasjonale aktører om prosjektet.

I forkant av reisen var designelevene ved Edvard Munch vgs med i en designkonkurranse der de konkurrerte om å designe et sengetøymønster for Princess. Vinneren av denne konkurransen ble Danika Campanilla og vi gleder oss til å se hennes sengetøy i butikkene fra høsten av!

Elevene reiste sammen med elever fra Kongshavn vgs (som også har vært deltakere i prosjektet), samt representanter fra Virke, Handel og Kontor, IKEA og Princess. De fikk etter hvert god innsikt i de siste aktørenes virksomheter i India og hva de gjør for å forbedre blant annet bomullsindustrien og arbeidsforhold.

På turen besøkte elevene tekstilfabrikker, bomullsplantasjer, landsbyer og bønder, skofabrikker, barnehjem og markeder. Det var intense dager med svært sterke inntrykk og mye å lære!

Bildene fra turen kan du se her. Alle bildene i galleriet er tatt av fotograf Werner Anderson.