Design og tekstil: 3-årig løp med studiekompetanse

Bilde_nyhet_design_tekstil

"Det er utrolig gøy å se og lære hvordan man kan sy forskjellige klær." Iben, Vg1

Dette er et unikt tilbud for deg med interesse for mote, kostyme eller tekstilhåndverk og som samtidig ønsker studiekompetanse. Her får du en spesialtilpasset timeplan med fellesfag og praktiske programfag fordelt over alle tre år. I programfagene er det fokus på søm og konstruksjon av klær og kostymer, designprosess, fagtegning, strikk og andre teknikker. Du lærer også å starte egen bedrift i entreprenørskapsfaget på Vg2.

SAMARBEID MED NÆRINGSLIVET Et lærerteam med bred faglig kompetanse samarbeider om utvikling av faglige undervisningsopplegg som på ulike nivåer er knyttet opp mot samarbeidspartnere i næringslivet. Vi har som mål å forberede elevene på fremtidig yrkesutøvelse og vi bruker derfor undervisningsformer og metoder som er relevant i forhold til arbeidslivets behov.

BÅDE KREATIV KOMPETANSE OG STUDIEKOMPETANSE

I løpet av tre år får du både fagtilbudet fra Vg1 og Vg2 design- og håndverksfag (DH) og Vg3 påbygging til generell studiekompetanse (PÅB). Programfagene og fellesfagene blir fordelt over 3 år.

KARRIEREVEIER

Med både generell studiekompetanse og fordypning i et design- og håndverksfag, kan du velge å søke høgskoler, universitet, eller gå ut i lære og ta svennebrev. Du vil inneha særlige kompetanser og ferdigheter innenfor kreative prosesser, designprosesser, samt opparbeide god materialforståelse og håndverksutøvelse.

Mer informasjon:

Søkekode på VIGO er: DHDHV1N.

Foto: Peter Hypher