Kvinne – liv – frihet!

Tekst

Utstillingen er i Aslakvei 14E. Adkomst fra sentrum: T-bane 2 Østerås til Hovseter. Derfra kan man ta buss nr 46 mot Ullerntoppen til Røa næringspark. Alternativt kan man ta 2 Østerås til Røa og gå i 10 min.

Informasjon om utstillingen:

I februar mottok Edvard Munch VGS en Open Call om kunstneriske bidrag fra elevene til Iransk kulturfestival. Festivalen har søkelys på Iranske kvinners frigjøringskamp, og spesielt bevegelsen Kvinne, liv, frihet som startet etter Mina Masha Aminis død i moralpolitiets varetekt 16 september 2022. Vi i faget Kunst og skapende arbeid valgte å tolke invitasjonen bredt og stilte elevene følgende spørsmål: Har dere opplevd urettferdighet? Hvordan kjennes det ut?

Svarene på disse spørsmålene har kommet gjennom svært forskjellige tematikker og kunstneriske utrykk. Vi ser problemstillinger om likestilling, ikke bare for kvinner, men andre marginaliserte grupper i vårt eget samfunn, og vi ser innlevelse i Iranske kvinners frigjøringskamp. Våre to klasser i faget kunst og skapende arbeid viser blant annet maleri, installasjon, tekstil, foto, animasjonsfilm og tegning. Vi er svært stolte av å presentere utstillingen Kvinne, liv frihet!

Vi er glade for samarbeidet med Sherry Hakimnejad som gjennom den idealistiske organisasjonen Div-Collektive organiserer Iransk kulturfestival. Den går av stabelen i oktober i Gamle Munch sine lokaler. Flere av elevarbeidene vil også vises her.

Div-Collective arbeider for et mere inkluderende samfunn.

For spørsmål angående utstillingen,

kontakt lærer Nina Berg ved Edvard Munch vgs eller Janicke Schønning (mobil 47874830)